Arkitekterna bakom husen

Hörnhuset Östra Rönneholmsvägen 27a byggdes 1937 för en privat byggmästare. Ritningarna lämnades in till Stadsbyggnadskontoret 1935. Huset ritades av arkitekten och Malmös biträdande stadsplanearkitekt (1932-1935) Hans Westman som tillsammans med sin familj flyttade in i huset. Han bodde här fram till 1939 när hans villa på Nationsgatan 3 i Professorstaden, Lund stod färdig. Hans Westman (1905-1991) född i Hökhuvuds församling i dåvarande Stockholms län. Han var son till kyrkoherden Gustaf Westman och Hulda Maria Malmström. Arkitektexamen vid KTH i Stockholm 1929. Han hade en egen verksamhet i Skåne mellan åren 1936 och 1983. 

Han började som funktionalism inspirerad av den berömde schweizisk-franske arkitekten Le Corbusier och ritade ett flertal en- och flerfamiljshus i funkisstilen under 1930- och 1940-talet. Om Westman blev en funktionalismens pionjärer i Skåne, så blev han också den första att leda uttåget ur funkisstilen. Den vittberömda Linnéstaden i Lund är det främsta exemplet på hur han ville mutera modernismen till ett regionalt förankrat arkitektur språk. 

I Malmö har han bland annat ritat vår grannfastighet Katolska kyrkan (1960), Folkets hus (1947), Latinskolans gymnastikhall (1957), Bylgiahuset (1957) och Heleneholmsverket (1966). 

Westman har mestadels varit verksam i Lund med omkring 120 byggnadsuppdrag, bland annat funkisvillan Wivien Nilsson, Sveriges modernaste badhus (uppfördes 1938 och revs för Högevallsbadet 40 år senare), studentbostäderna Tomegapsgården (1950-1951), Parentesen (1962) och Fyrklöverhusen som han sedan tog patent på. Han var också ansvarig arkitekt för den Fritidsutställningen i Ystad 1936, sporthallen i Ystad ritades till denna utställning. I Stockholm ritade han tillsammans med dottern Ylva Le Normand Sankt Eriks domkyrka (1983). 

Västerhuset Östra Rönneholmsvägen 27 B ritades av Frans Emil Evers (1982-1950). Bygglovet beviljades den 26 augusti 1936 och huset tros vara färdigställt 1938. Frans Evers var uppvuxen i Eslöv och son till en byggmästare. Han studerade vid Högre allmänna läroverk i Malmö och vid Chalmers tekniska läroanstalt i Göteborg 1899-1901 samt vid den danska konstakademin i Köpenhamn 1921. Han etablerade ett eget arkitektkontor i Malmö 1926 och var verksam i Karlskrona 1927-1928 och därefter åter i Malmö 1929. 

Evers anses vara en av de arkitekter som format det moderna Malmö. Han har ritat en del byggnader i den s k 20-tals klassicistiska stilen men han var öppen för de nya idéerna som bl.a. visades upp på Stockholmsutställningen 1930. Det nya stil idealet kommer att påverka hans produktion från halva 30-talet och framåt. Han hade alltså sina rötter i 20-tals klassicismen men fick ett allt mer funktionalistiskt formspråk. 

I Malmö har han bland annat ritat Fd Polishuset Storgatan 14 (1932-1934) som numera är bostäder och vinnare av Årets miljöbyggnad 2021, Kv Fersen St. Gertrudsgatan 3 (1931), Kv Avenboken 22 St Knuts torg 10- St Knuts väg 2 (1930), Kv Vargen 1 Storgatan 32- Kockumsgatan 1 (1934), Kontors- och affärshuset för AB Armerad Betong, Villa Kärfve i Limhamn (1935), Kv Norsen 4 Brogatan 10 (1935). 

Utanför Malmö har Evers bland annat ritat Frimurarehotellet och Konsthallen i Karlskrona, Karlshamns rådhus (1927-1928) och i Eslöv är han arkitekten bakom Patriciervillan Sturegatan 15 (1926), Högre samskola, Villa Parck (1936) och Läroverket (1934-1940). 

Prominenta personer som tidigare har bott i våra hus:

Carsten Andersson som bor i B-trappan har träffat den sista ”pigan” i huset, som slutade sin tjänst som sällskapsdam åt fru Wesén vars familj ägde och drev den stora affären Engelbrektsboden. Fru Wesén bodde i 27 A.

Dottern i familjen Wesén är den kända Malmö-skådespelerskan Marianne Wesén, som sedermera själv bodde på bottenvåningen i 27 B. Carsten fick höra berättas om ”Landshövdinge middagarna”, som var fina tillställningar och då man tände upp i den öppna spisen.

Ringledningstavla (kommunikation mellan dåtida ”herrskap och tjänstefolk”) från lgh i trappa B.